Blog

Zo schrijf je een uitstekende sollicitatiebrief!

Je sollicitatiebrief is een cruciaal punt om wel of niet aangenomen te worden bij die droombaan. Toch maken veel mensen fouten bij het schrijven ervan. En dit terwijl dit het begin is van een succesvolle sollicitatie, de eerste introductie voor je toekomstige collega van wie je bent en wat je doet. Het is eigenlijk de eerste indruk die je achterlaat bij een bedrijf. Stop daarom veel tijd en energie in het schrijven van de perfecte sollicitatiebrief. Hoe? Dat lees je in dit artikel.

Kort en to-the-point

Je brief mag nooit langer zijn dan een paar paragrafen. De persoon die jouw sollicitatiebrief lees zit niet te wachten op je levensverhaal. Houd het daarom kort en to-the-point. De persoon die het leest moet zo min mogelijk moeite doen om jouw brief te kunnen lezen.

Laat zien dat je geïnteresseerd bent

Wat heeft ervoor gezorgd dat je wilt solliciteren? Probeer een mooi verhaal te maken over wat jij zo tof vindt aan jouw vak en waarom jij bij het bedrijf past. Geef aan wat jij voor het bedrijf kan betekenen, en andersom: wat kan het bedrijf voor jou betekenen? Dit betekend dat je op onderzoek uit moet om er achter te komen wat het bedrijf precies doet en staat, en op welke manier jouw vaardigheden en ervaring het bedrijf kunt helpen.

Schrijf foutloos

Let erg goed op de wijze hoe je de brief schrijft. Let goed op of je geen schrijffouten hebt gemaakt en denk na over de taal die je gebruikt. Als je niet goed bent in spelling, vraag dan een vriend of familielid om het te controleren.

Maak het uniek

Wanneer de werkgever na het lezen van jouw sollicitatiebrief het idee krijgt dat dit een standaard brief is die je naar iedereen stuurt, maak je al een slechte indruk. Maak daarom voor ieder bedrijf een unieke brief, afgestemd op het betreffende bedrijf. Schrijf bijvoorbeeld in je brief dat je de vaardigheden bezit die gevraagd worden bij de vacature.

Verkoop jezelf

Het meest belangrijke is dat je ervoor zorgt dat de werkgever jouw heel graag op gesprek wilt laten komen. Verkoop je dus als het ware in je brief. Maak het voor de lezer duidelijk dat je geschikt bent voor vacature en dat ze jouw op gesprek willen.

 

Zo ontdek je jouw talenten

De meeste mensen geloven niet dat zij talent hebben, of geloven niet in talent. Hierdoor vinden zij nooit hun talenten en sterke punten. Maar wanneer je succesvol wilt zijn, is het noodzakelijk om jouw talenten te ontdekken. Maar wat is nu eigenlijk talent?

Talent is simpel gezegd een sterke karaktereigenschap die je bezit. Het is iets wat je van nature doet, denkt of voelt en wat gunstig gebruikt kan worden. Talent leer je niet op school of op de universiteit. Het zijn gedachten, gevoel of gedrag die je van nature bezit. Deze gedachten keren dagelijks terug in patronen samen met gevoelens en gedrag. Wanneer je jouw talent wilt ontdekken, dien je deze patronen te ontdekken en in jouw voordeel te gebruiken. Klinkt dit allemaal een beetje vaag? Geen zorgen, in dit artikel geven wij je een aantal manieren om jouw talenten te ontdekken.

Van wat ga jij je sterk voelen?

Houd de komende twee dagen de volgende zaken in de gaten: wat doe je? Wat voel je? En waar denk je dagelijks aan? Schrijf alles op waarvan jij energie krijgt en wat je sterk maakt. Bijvoorbeeld: een avond fitness met een vriend of een mentale activiteit waarbij je een moeilijk probleem probeert op te lossen. Wanneer je vervolgens iets nieuw tegenkomt wat je graag doet en van houdt, ga je hier dieper op in en probeer je te achterhalen wat er hierbij precies voor zorgt dat je je er goed door voelt.

Houd je bijvoorbeeld van leren over marketing? Dan is leren op zichzelf niet jouw talent. Want waarschijnlijk leer je niet graag over alles, enkel over marketing.

Kijk dus eens naar je patronen: wat zijn dingen die je altijd doet of aan denkt? Ook al zegt men dat je dit niet moet doen?

Waar geef je veel geld aan uit?

Door te kijken waar je jouw geld aan uit geeft, kom je vaak to belangrijke inzichten. Noteer daarom eens waar je jouw geld aan uitgeeft en bekijk wat dit zegt over jezelf.

Geef je veel geld uit aan boeken? Kijk dan wat voor boeken je koopt, dit zijn vaak boeken waar je een passie voor hebt. Dit geeft aan dat je er van houdt om te leren, en dit is al een talent.

Of misschien spendeer je veel geld aan avondjes uit met vrienden? Dan houd je er wellicht van om mensen samen te brengen. Het punt is dat je de diepere reden achterhaalt van waarom jij je geld uitgeeft aan bepaalde zaken. Probeer dit ook over een langere termijn te doen. Dit achterhaal je niet zomaar in enkele dagen.

Vraag het anderen

Vraag aan vrienden, familie of kennissen wat zij de sterkste kanten vinden van jou persoonlijkheid. Vaak kom je hierdoor tot inzichten waar je zelf nooit op was gekomen. Vaak zie jij jezelf anders dan dat andere mensen jou zien.

Talenten en sterke kanten zijn vaak zo normaal voor je, dat je ze vaak over het hoofd ziet. Men vindt het vaak logisch dat zij deze zaken bezitten en zien niet in dat dit veel waarde voor je kan brengen.

Persoonlijkheidstesten

Ten slotte kan je inzichten krijgen krijgen door het doen van persoonlijkheidstests. Op het internet zijn er genoeg te vinden. Vul er ook altijd meerdere in en gebruik het enkel als hulpmiddel. Deze tests zijn er enkel om je snel een beeld te geven van je persoonlijkheid.

Een succesvolle start met je nieuwe baan

Na al die sollicitatiegesprekken en wellicht frustraties die kwamen kijken bij het overstappen naar een nieuwe baan, ben je wellicht toe aan een wat rustigere periode. Echter is dit juist helemaal niet goed om te doen. Vooral de eerste maand is het namelijk belangrijk om je van je beste kant te laten zien. Het is een soort verlengde van je sollicitatiegesprek: je laat zien dat jij een aanwinst bent voor de organisatie.

Maar maak je niet druk of je in de beginperiode jezelf wel van je beste kant kunt laten zien. Met de tips uit dit artikel is het mogelijk om al in korte periode productief te worden voor de organisatie, en een werknemer te worden die waarde toevoegt aan de organisatie.

De huidige werkzaamheden

In de eerste week heb je vaak de neiging om vooral bezig te zijn met het leren van de nieuwe systemen, software en dagtaken. Toch is het geen goed idee om hier alleen mee bezig te zijn. Maar vraag aan je manager of collega’s of zij even met je kunnen samen zitten, om zo een aantal belangrijke zaken door te nemen: Waar werkt het team momentaal aan? Hoe kan jij helpen? Wat zijn de grootste obstakels?

Hoe werkt de organisatie samen?

Bij de start van je nieuwe baan, krijg je misschien wel uitgelegd hoe de structuur van de organisatie eruit ziet. Vaak is dit niet genoeg om de organisatie helemaal te begrijpen. Teams binnen organisaties werken vrijwel altijd samen met elkaar, en daar zal jij ook mee te maken krijgen. Probeer daarom te ontdekken welke werknemers bij andere teams belangrijk voor jou zijn, en hoe je met hen samen kan werken. Achterhaal daarnaast wie welke beslissingen bij bepaalde teams neemt zodat je weet waar je moet zijn indien er iets besloten dient te worden.

Blijf een lange dag op het werk

Zorg dat je één dag als eerste op kantoor bent en als laatste het pand verlaat. Hierdoor krijg je inzicht in wanneer bepaalde werknemers beschikbaar zijn, wanneer er bepaalde aanvragen binnen komen en kom je toch veel andere inzichten. Wanneer je veel moet schakelen met collega’s, kan je op deze manier achterhalen op welke tijdstippen je collega’s het best te bereiken zijn.

Wees sociaal

Dit is niet alleen iets voor je beginperiode natuurlijk. Toch is het in de eerste weken heel belangrijk om extra veel contact te hebben met je collega’s. Beperk je niet tot mensen met wie je nauw samenwerkt, ga ook zeker het gesprek aan met collega’s van andere afdelingen.

Stel veel vragen, luister goed en observeer

Je bent nu in de fijne positie waarbij er van je collega’s verwacht dat ze alle procedures en werkzaamheden uitleggen. Maak hier zeker gebruik van in je eerste maand. Wanneer je iets opvalt wat voor jou niet helemaal logisch is, vraag dan waarom zij het op deze manier doen. Geef zeker niet gelijk kritische opmerkingen, hiervoor krijg je later genoeg tijd.

Maak een document met status updates

Men gaat je hierdoor zien als een iemand die zeer georganiseerd is. Maak een document aan in bijvoorbeeld Excel en plaats hier regelmatig updates van een project. Dit document kan je gebruiken om updates aan je baas te geven of naar collega’s. Vaak werken bedrijven met software waar je updates in kwijt kan, leer deze software kennen en maak er gebruik van.

Zorg goed voor je lichaam

De eerst maand van je nieuwe baan is vaak zwaar. Je leert veel en probeert je van je beste kant te laten zien. Het is daarom belangrijk dat je goed uitrust en goed eet. Dit zorgt ervoor dat je kunt blijven presteren.

 

Een succesvolle carrière switch met deze tips

Ben je niet tevreden over je baan? Krijg je geen volmaakt gevoel na een week/dag werken? Dan is een carrière switch wellicht iets voor jou.

Denk echter wel heel goed na, voordat je een carrière switch gaat maken. Het idee klinkt misschien wel goed, maar het kan ook voor een hoop drama zorgen. Want de ervaring die je hebt opgedaan in je huidige sector, kan je misschien helemaal niet gebruiken bij je toekomstige baan. Een sollicitatie gesprek kan daarom bijvoorbeeld al erg lastig zijn. In dit artikel geven wij je 5 tips die jou helpen bij het maken van een succesvolle carrière switch.

Waarom wil je eigenlijk de stap zetten?

Je wilt natuurlijk een carrière switch maken omdat je niet tevreden bent over je huidige baan. Toch is het goed om nog eens goed na te denken waarom je niet tevreden bent me je baan en carrière.

Probeer voor jezelf duidelijk te krijgen wat er precies voor zorgt dat niet blij bent met je baan. Soms kan een aanpassing in je huidige functie, sector of locatie een enorme boost geven aan je carrière. En dit is een stuk eenvoudiger dan het nemen van een carrière switch.

Mocht dit niet mogelijk zijn, en zijn er gewoon te veel zaken die ervoor zorgen dat je toch een carrière switch wilt maken? Zorg er dan in ieder geval voor, dat je al deze zaken duidelijk hebt voor jezelf. Houd hier dan rekening mee met het maken van je carrière switch.

Doe eerst goed onderzoek

Voordat je ontslag neem bij je baan, is het wel zo handig om eerst heel goed onderzoek te doen.

Om een goed beeld te krijgen bij de job die jij voor ogen hebt, is het een goed idee om mensen te interviewen die het betreffende beroep reeds beoefenen. Je kunt ook nog een stapje verder gaan, en een dagje meelopen.

Doe dit altijd bij minimaal 5 personen, zo krijg je een duidelijk beeld bij de baan en krijg je het te zien vanuit meerde invalshoeken.

Let op je financiën

Het veranderen van carrière kan erg stressvol zijn, ook financieel gezien. Bekijk daarom eerst altijd of het financieel gezien ook een goed idee is om de switch te maken. Dit omdat je vaak ook weer onderaan moet beginnen bij de salarisschaal.

Wanneer je minder gaat verdienen moet je dus zeker weten dat je financieel niet in de problemen komt. Denk ook goed na over wat je terugkrijgt wanneer je inkomen minder wordt. Is dat meer voldoening bij je werk? Een beter leerproces? En weegt dit allemaal op tegen het krijgen van minder salaris?

Laat je vaardigheden niet verwateren

Het is zonde om de vaardigheden die je door de jaren heen hebt opgebouwd bij je huidige job, te laten verwateren. Probeer daarom een manier te vinden om deze vaardigheden te gebruiken bij je nieuwe baan.

Denk aan vaardigheden zoals leiderschap en communicatie, deze vaardigheden kun je wellicht goed gebruiken bij je nieuwe baan. Zoek dan ook gericht naar jobs waar deze skills je van pas komen.

Maak gebruik van je netwerk

Wanneer je nog geen ervaring hebt, kan het moeilijk zijn om een sollicitatie gesprek te regelen bij een bedrijf. Maak daarom gebruik van je netwerk.

Mensen uit je netwerk kunnen ervoor zorgen dat je eerder op sollicitatie gesprek mag komen. Op deze manier krijg je de kans om je potentiële werkgever te overtuigen om jouw aan te nemen. Maak altijd goed duidelijk waarom jij een aanwinst bent voor de organisatie.

 

Sollicitatiegesprekken: de voorbereiding is al het halve werk

Misschien word je al zenuwachtig wanneer je alleen al denkt aan het sollicitatiegesprek dat je gepland hebt. Sollicitatiegesprekken zijn altijd spannend, maar met een goede voorbereiding hoef je je nergens druk om te maken. In dit artikel vertellen wij je welke voorbereidingen je kan treffen om jouw sollicitatiegesprek vlekkeloos te laten verlopen.

Oefen je antwoorden

Noteer de vragen die je hoogstwaarschijnlijk zult krijgen tijdens het sollicitatiegesprek en oefen de juiste antwoorden hierop. Wanneer je vooraf al nagedacht hebt over de antwoorden die je gaat geven, ben je beter in staat om de vragen juist en volledig te beantwoorden. Probeer ook altijd voor een spiegel of bijvoorbeeld een vriend de vragen te beantwoorden, hierdoor komt je erachter of er nog zwakke punten zijn in je beantwoording.

Onderzoek het bedrijf

Om er zeker van te zijn dat je de vragen juist kunt beantwoorden maar ook de juiste vragen kunt stellen, is het belangrijk dat je al wat achtergrondinformatie van het bedrijf weet. Wanneer je informatie over het bedrijf in je antwoorden en vragen laat terugkomen, laat je zien dat je goed bent voorbereidt op het gesprek en dat je er serieus mee bezig bent.

Verzin vragen die je kan stellen

Meestal wordt er aan het einde van het gesprek gevraagd of je nog vragen hebt. Om te laten zien dat je gemotiveerd, geïnteresseerd en enthousiast bent over de vacature, dien je hier altijd gebruik van te maken. Verzin daarom minimaal 4-5 vragen zoals: “Hoe ziet de cultuur van het bedrijf eruit?” of “Wat zijn hoofddoelen van deze vacature in de komende 5 maanden?”.

Leg je kleding een dag voor het gesprek klaar

De ochtend voor het gesprek is niet het juiste moment om je kleding uit te kiezen. Doe dit daarom minimaal één dag van tevoren zodat je kleding schoon en netjes is om te dragen. Draag nette kleding die gewenst is in jouw sector. Wanneer je twijfelt over hoe men kleed binnen het bedrijf waar je een gesprek hebt, probeer dan altijd netter gekleed te gaan dan waarschijnlijk nodig is. Dit is altijd beter dan dat je minder net gekleed gaat.

Onderzoek goed hoe je reist

Zoek goed uit hoe lang het duurt om op de bestemming te komen en hoe je hier komt. Dit zorgt ervoor dat je hier niet aan hoeft te denken op het moment dat het zover is, het bespaart je een hoop energie.

Kom altijd voorbereid

Als je weet wat je mee moet nemen naar een sollicitatiegesprek, geeft dit je het gevoel dat je georganiseerd bent en klaar bent voor het gesprek. Neem altijd je CV mee en eventueel items uit je portfolio zodat je deze kunt laten zien.

Het maken van een sterk CV, zo doe je dat!

Je CV (curriculum vitae) is je persoonlijke marketingdocument, bedoelt om je potentiële werkgever to overtuigen om jou aan te nemen voor die droombaan. CV’s worden vaak snel doorgelezen, soms zelfs binnen 20 seconden. Daarom is het belangrijk om een onderscheidend en sterk CV te schrijven. Wij geven je alvast een aantal tips om je goed op weg te helpen.

Pas je CV aan op een vacature

Door je CV aan te passen voor een vacature, maak je het de lezer van je CV makkelijker. Dit doe je door voornamelijk vaardigheden en ervaringen die aansluiten op de vacature te plaatsen op je CV. Je plaatst nog wel andere belangrijke vaardigheden en ervaringen, maar probeer de meest relevante er uit te laten springen. Maak ook vooral gebruik van vaktaal, wanneer hier veel gebruik wordt gemaakt binnen jouw sector.

Laat zien wat je bereikt hebt voor organisaties

Vaak plaatst men de dagelijkse taken die volbracht werden bij werkervaringen. Maar wat beter werkt is om te laten zien wat je voor bedrijven bereikt hebt. Heb je hen geld bespaard? Veel targets gehaald? Processen verbeterd? Dit zijn allemaal zaken die je CV eruit laten springen.

Schrijf enthousiast en professioneel

Schrijf je CV op professionele en enthousiaste wijze. Laat zien dat je enthousiast bent over je werkervaringen en opleidingen en dat je een professional bent. Hierdoor krijgt de lezer al een goede eerste indruk.

Hanteer de juiste structuur

Begin met je persoonlijke gegevens: je naam, adres, telefoonnummer, e-mailadres en andere belangrijke informatie. Vervolgens plaats je de studies en trainingen die je hebt gedaan, met de meest recente bovenaan. Vervolgens komt je werkervaring. Plaats hierbij de functie, naam van het bedrijf met een korte beschrijving en de datums dat je er gewerkt hebt. Laat je hoofdverantwoordelijkheden, vaardigheden en prestaties naar voren komen. Aan het einde van je CV kan je nog een aantal referenties plaatsen, of aangeven dat men op aanvraag referenties kan ontvangen.

Houd de layout simpel

Door de layout simpel te houden, maak je uit uitnodigender om te lezen. Je doet dit door voldoende witruimte over te laten, gebruik te maken van bullet-points en te schrijven met een duidelijk lettertype. Laat je CV ook altijd even doorlezen door bijvoorbeeld een vriend of vriendin.